Svar: Madplan - 8 mdr.
14. maj 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil, når de er 7 måneder gamle have brug for 4 amninger i døgnet og når de så bliver 8-9 måneder gamle, så kan man skrue ned til 3 amninger - det lyder derfor helt normalt, at din datter lige nu har brug for 4 amninger og at I stille og roligt skal skære den ene amning væk.
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at fjerne amningen tidlig morgen. Det lyder som om at hun bedst vil kunne undvære denne og samtidig tænker jeg, at fjerne den vil give bedre plads i maven til morgengrød og et formiddagsmåltid.
Det er således rigtig godt stadig at amme hende inden middagslur, aften og sen aften. Og sen aften må du gerne amme hende fra begge bryster, så hun bliver fyldt rigtig godt op og derfor bedre kan klare sig igennem natten uden yderligere mælk. Det er også rigtig fint at give hende en godnatgrød, som en del af hendes putteritual, som du allerede lyder til at have indført - det vil også mætte hende lidt ekstra.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl 9
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, får også lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt lidt tykmælk eller lignende med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kan f.eks. boller i karry, pasta med kødsovs, laks fra ovnen, frikadeller (kød eller fiskedeller) - der skal være mos og mad i stykker, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet, ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød
Når du ammer hende før putning, så er det vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere, hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun så vågner hen mod morgenstunden og virker søgende, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Det kan godt betyde at du får lidt afbrudt nattesøvn i en periode, for det kan godt tage lidt tid at vænne hende fra brystet. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, ... lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Måske skal du lægge hende til og tage hende fra flere gange i starten og det er helt okay, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der.
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun måske have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske